Mari Berkenalan

ANALISIS KRITERIA PROFESION KEGURUAN SEBAGAI KERJAYA PROFESIONAL

DEFINISI PROFESION



  • Suatu bidang pekerjaan yang memerlukan pendidikan dan kecekapan serta kemahiran yang tinggi dan latihan yang khusus. - Kamus Dewan IV (2005) -
  • Pekerjaan yang melibatkan penguasaan pengetahuan dan kemahiran yang kompleks. Ahli sesuatu profession berpegang kepada kod etika dan komited memberi perkhidmatan yang berkualiti tinggi kepada masyarakat yang disifatkan sebagai satu perjanjian antara profesion berkenaan dengan masyarakat. - Cruess, Johnston & Cruess (2004) -
  • Suatu bidang yang mempunyai ciri-ciri seperti kepentingan intelek, latihan ikhtisas yang mencukupi, khidmat yang diperlukan oleh mesyarakat, menikmati autonomi, mementingkan kualiti perkhidmatan, mempunyai kod etika dan mempunyai organisasi sendiri untuk menguruskan hal-hal yang berkaitan profesion. - Lieberman (1956) 


KRITERIA GURU PROFESIONAL



  1. Ilmu Profesional Guru  
  • Pedagogi umum - Pengetahuan mengenai prinsip kaedah dan pengajaran 
  • Kandungan subjek - Pengetahuan tentang topik, peraturan, struktur dan teori tertentu bagi subjek tertentu
  • Pedagogi kandungan subjek - Pengetahuan tentang cara mengorganisasikan, mempersembahkan, dan mengubahsuai topik, masalah atau isu tertentu mengikut kebolehan dan keminatan murid.
  • Kurikulum - Pengetahuan tentang pengertian, teori, dan model-model kurikulum
  • Pelajar - Pengetahuan umum tentang murid seperti kesukaran pembelajaran, miskonsepsi, latar belakang, tahap kognitif dan sikap murid.
  • Konteks pendidikan - Pengetahuan tentang sejarah dan metlamat sistem pendidikan, struktur pendidikan, serta pengaruh budaya setempat terhadap sekolah.
  • Falsafah, matlamat, tujuan pendidikan - Pengetahuan tentang tujuan pendidikan dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.                 
     2. Kemahiran Guru
  • Kemahiran teknologi
  • Kemahiran Profesional
  • Kemahiran komunikasi
  • Kemahiran interpersonal
  • Kemahiran intrapersonal
     3. Nilai dan Sahsiah Guru
  • Amalan nilai-nilai murni
  • Perilaku guru yang penyayang
  • Bepekerti mulia
  • Berdaya tahan
  • Patriotik
  • Inovatif
  • Kreatif
  • Motivatif
  • Patuh kepada Etika Profesionalisme Keguruan

KRITERIA PROFESION KEGURUAN SEBAGAI KERJAYA PROFESIONAL






KETERANGAN DAN CONTOH KRITERIA PROFESION KEGURUAN SEBAGAI KERJAYA PROFESIONAL
  • Kerjaya Unik
Guru ialah kerjaya yang sangat unik kerana guru merupakan satu-satunya pakar yang terlatih yang diperlukan oleh kanak-kanak untuk mengajar mereka kemahiran, nilai, pengetahuan, kepercayaan dan kebudayaan. Ilmu yang ditimba oleh murid daripada guru adalah tidak sama dengan ilmu yang diberikan oleh ibu bapa, televisyen dan internet kerana guru sudah dilatih untuk memeberikan ilmu yang tertentu kepada para pelajarnya. Latihan yang dijalani oleh guru membolehkan mereka berkemampuyan untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk membangunkan kebolehan intelek, personaliti, rohani, emosi dan jasmani para pelajar secara menyeluruh. Contoh : Guru Cemerlang, Guru mata pelajaran.

  • Tahap Pendidikan Yang Tinggi
Setiap guru pelu mendalami TIGA komponen iaitu pengetahuan dan kefahaman, kemahiran kaedah dan teknik dan amalan nilai profesional dengan menjalani tempoh pengajian di Institusi Pendidikan Guru (IPG) dalam tempoh empat hingga lima tahun.
  1. Pengetahuan dan Kefahaman : tentangpelajar, kurikulum, konten, falsafah dan matlamat pendidikan serta persekitaran pendidikan.
  2. Kemahiran Kaedah dan Teknik : pedagogi umum, pedagogi kandungan, pengurusan bilik darjah dan ICT.
  3. Amalan NIlai Profesional : amalan nilai-nilai murni, perlakuan guru yang penyayang, berpekerti mulia, berdaya tahan, patriotik, inovatif, kreatif, motivatif dan patuh kepada Etika Profesionalisme Keguruan.
  • Latihan Yang Lama
Seorang guru perlu emndapatkan latihan ikhtisas terlebih dahulu sebelum masuk dalam bidang perguruan kerana bidang kerja profesional merupakan pekerjaan yang penting dan harus dilakukan dengan betul. Latihan ikhtisas yang diambil bertujuan untuk membolehkan diri mereka mahir dan faham akan tanggungjwab yang perlu mereka pikul semasa melaksanakan tugas mereka. Contoh : latihan di Institusi Pendidikan Guru (IPG) atau Universiti Awam (UA).

  • Kod Etika Perkhidmatan
Kod etika merupakan garis panduan yang bertujuan meningkatkan tahap kualiti, produktiviti dan disiplin dalam perkhidmatan dengan memberi penekanan kepada aspek yang berkaitan dengan peraturan, peranan nilai serta tingkahlaku profesional. Bagi seseorang guru mereka perlu mematuhi kod etika ini demi menjaga imej, maruah, status, akhlak dan keperibadian seseorang guru. Lebih-lebih lagi dalam konteks negara kita Malaysia, imej yang dipertontonkan oleh seseorang guru perlu boleh diteladani oleh anak-anak muridnya supaya imej dan maruah guru dapat dimartabatkan dan diletakkan di tempat yang tinggi. Di Malaysia, “Tatasusila Profesyen Keguruan” yang digariskan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia, adalah merupakan landasan dan garis panduan untuk setiap guru menjaga imej profesionnya. Tindakan tatatertib dan hukuman sewajarnya akan dikenakan sekiranya seseorang melanggar etika tersebut.

  • Persatuan
Suatu badan atau organisasi ditubuhkan yang mempunyai kuasa khas untuk mengambil tindakan terhadap ahli-ahli mereka yang telah melanggar kod etika yang telah dipersetujui. badan atau organisasi tersebut terdiri daripada pelbagai jawatan kuasa, pasukan bertugas dan sebagainya yang berusaha untuk mencapai matlamat serta meningkatkan imej profesion.

  • Tanggungjawab
Tanggungjawab terhadap semua tindakan dan keputusan yang dilakukan diamanahkan kepada ahli suatu profesion. Tanggungjawabnya amatlah berat kerana perkhidmatan yang diberikan oleh seseorang profesional itu melibatkan kebajikan manusia.








Comments